W ciągu ostatnich lat byliśmy świadkami daleko idących zmian w szeroko rozumianej sferze uczestnictwa w kulturze, wynikających na przykład z rozwoju nowoczesnych technologii. Wciąż jednak istnieją tradycyjne instytucje kultury (kina, teatry, muzea itd.), choć ich rola i znaczenie podlegają zmianom. Artykuł omawia najnowszą edycję badania uczestnictwa w kulturze, które przeprowadzono w 2010 r. W pierwszej części przedstawiono ogólne wyniki badania, w drugiej zaś skupiono się na korelatach uczestnictwa w kulturze. Podkreślono najbardziej interesujące zależności między uczestnictwem a zmiennymi społeczno-demograficznymi.
kultura, uczestnictwo w kulturze, instytucje kulturalne, użytkownicy Internetu, wydatki gospodarstw domowych
Burszta W. (2010), Opisać rewolucję [w:] Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A., Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa
Ewoudou J. (2005), Understanding culture consumption in Canada, www.statcan.ca
Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A. (2010), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa
Jenkins H. (2010), Nowe formy uczestnictwa w kulturze, [w:] Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A., Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa
Kapiszewski K. (2010), YouTube: Pięć lat, które zmieniły świat, [w:] „Przegląd”, Nr 31(553)
Kultura w 2009 r. (2010), GUS
Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2004—2008 (2010), GUS
Uczestnictwo w kulturze. Podstawowe wyniki badań reprezentacyjnych z lat: 1972, 1979, 1985, 1988 i 1990 (1992), GUS
Uczestnictwo ludności w kulturze (2006, 2010), GUS